Over Mij

9/30/2016

Liedjes met een hoepeltje erom



Liedjes zeggen zoveel meer dan woorden. Ik heb het niet over de songtekst of de melodie, maar over het geheel. De instrumenten, de stem, de betekenis, het gevoel, de tekst. Alles wat het lied compleet maakt. Het komt naar buiten via je boxen en het treed binnen via je oren, naar je ziel. Er is niks beter dan je ogen sluiten en je te laten leiden door de muziek. Sluit jezelf eens af van de wereld. Wat heeft de songtekst te betekenen? Hoe laat jij de melodie je ziel binnen stromen?

Liedjes kunnen zo sterk zijn, maar waarom klinkt de verzamelnaam van elk prachtstuk ooit gemaakt in deze wereld zo zwak. Liedjes... Natuurlijk hebben we wel een soort van synoniem: Muziek. En ja, dat klinkt dan weer heel stoer en sterk. Maar je vraagt nooit: wat is je favoriete muziek. Dat kan wel, maar dan krijg je een antwoord zoals hiphop of klassiek. Vraag je speciefiek naar een nummer, dan moet je de vraag wel stellen.

''Wat is jouw favoriete liedje?''

Misschien komt het ook wel omdat het een verkleinwoord is. Want ja, alles waar je +je achter zet klinkt een beetje gek. Boompje, bedje, mensje. Maar goed, gebruik ik het woord liederen dan denk ik weer aan de Psalmen uit de Bijbel. Dan kunnen we het maar beter bij de liedjes houden. Liedjes. Het klinkt zo flauw en kwetsbaar. En dat terwijl een lied zoveel kracht met zich mee draagt. Door een liedje te luisteren kan je zoveel inspiratie op doen. Liedjes kunnen je emoties laten lijden. Je kan je ogen sluiten en, ook al is het maar voor heel even, jezelf zijn. Luister naar wat een lied je te vertellen heeft. Een lied zegt namelijk zoveel meer dan woorden ooit kunnen doen. Maar als ik aan het woord liedje denk dan raakt dat mij net niet. Het raakt gewoon net niet het level magnifiek. Als ik aan liedjes denk, dan denk ik niet aan prachtstukken van de meest grootste artiesten die wij ooit gekend hebben. Bij liedjes denk ik aan simpele kinderliedjes zoals poesje miauw of in de manenschijn. Niks geen Bruce Springsteen of Queen. Nee, simpele kinderliedjes. Begrijp mij niet verkeerd, ik weet zelf hoeveel waarde deze liedjes voor een kind kunnen hebben. Maar het woord liedje pakt mij op deze manier niet helemaal meer.



Liedjes met een hoepeltje erom. Zo luidt de titel van de kinder-cd die wij vroeger in huis hadden. Het was niet alleen de cd, ook het grote liedboek wat er bij behoorde. Hier in stonden alle klassiekers uit mijn kindertijd. Ik denk dat je zelf wel in kan vullen om welke liedjes het kunnen gaan. Er zijn zoveel liedjes die we als kind plat gedraaid hebben. En dat is dus ook waar ik aan denk bij het woord liedje. Dan denk ik aan alle prachtige, korte liedjes uit mijn kindertijd waar een herinnering omheen hangt in een gouden rand. Pas wanneer een kinderlied een glimlach op mijn gezicht tovert vind ik dat we kunnen spreken over een super mooi liedje. Denk bijvoorbeeld aan het lied Dikkertje Dap. Ik dacht altijd dat dit lied over mijn broertje ging omdat hij, net als Dikkertje Dap, rode laarsjes had. Als ik dit lied zong met mijn moeder dan zag ik het helemaal voor mij. Mijn broertje die op de trap klom met zijn rode laarsjes om de giraffe een klontje te geven. Kijk, nu spreek ik over een liedje die zijn naam waar maakt.

Dikkertje Dap, stond op de trap
's Morgens vroeg om kwart over zeven
Om de giraffe een klontje te geven
Dag giraffe, zei Dikkertje Dap
Kijk eens wat ik heb gekregen!

Rode laarsjes voor de regen
'T is toch niet waar, zei de giraffe
Dikkertje, Dikkertje, Dikkertje, Dikkertje ik sta paf!


Maar hoe zit dat met de liedjes die ik tegenwoordig luister? Ik googelde zonet op best songs ever made en ik kwam uit op een lijst waarop eigenlijk alle liedjes staan die plat gedraaid worden op radio Veronica. Het is eigenlijk schrikbarend dat we deze prachtige stukken muziek liedjes noemen. Geef deze prachtige stukken toch een verzamelnaam die ze verdienen. Kijk bijvoorbeeld naar hie de Fransen dit gedaan hebben.
Chansons
Zo, die staat. Ijzersterk.

Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk geloof ik niet in lelijke woorden. Het is slechts het nare gevoel in mijn onderbuik wat ik er bij krijg, en dat moet ik even van mij af zetten. Want het is eigenlijk niet eerlijk dat mijn gevoel bij een woord het meteen lelijk maakt. Al ben ik wel van mening dat er in de Nederlandse taal heel wat woorden zijn die beter hadden gekund, wat ik dus heb met het woord liedje. En zo zijn er nog wel veel meer woorden. Ik denk dat ik dit heb omdat ze in andere talen gewoon veel mooier klinken. Misschien vind ik het ook wel een beetje oneerlijk. De Nederlandse taal vind ik oprecht heel mooi. Net als het woord klagen.

Wat vinden jullie het mooiste lied ooit gemaakt?
En wat vinden jullie de mooiste vertaling van het woord liedje?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten