Over Mij

9/25/2015

AMSTERDAM VS EEN BOERENDORP



Laatst was ik dus in Amsterdam en de laatste keer dat ik daar was, is ongeveer twee jaar terug. Amsterdam ja, dé hoofdstad die iedereen op deze wereld wel kent (maar niet kunnen aanwijzen op de kaart heuheu). Ik ben er na schatting nu vier keer geweest en ik weet eigenlijk nog steeds niet zo goed wat ik er van moet denken. Misschien omdat het het steeds weer een kleine cultuur schock voor mij blijft, of misschien omdat ik het er daar drie keer niks vind.

Mijn probleem is denk ik dat ik Amsterdam ga vergelijken met mijn dorp. Want geloof mij als ik zeg dat Amsterdam meer Starbucksen heeft dan wij in dit dorp bij elkaar aan inwoners. Wat ik dan wel een héél-héél-héél groot pluspunt aan Amsterdam vind is dat Amsterdam elkaar veel meer accepteert. Ik bedoel, hier in dit dorp staat het zo ongeveer vast dat jij een leuk blond meisje moet zijn wat later gaat trouwen met een of andere Nederlandse knul en meer dan vier kinderen krijgt. Wijk je af van dit? Nou gefeliciteerd dan heeft het hele dorp het meteen over je en zullen alle oude mensen vies naar je gaan kijken. Al kleur je het haar paars, het hele dorp zal over je beginnen te roddelen.

En dat vind ik dus zo mooi aan Amsterdam. Volgens mij maakt het daar niet uit of je daar op mannen, vrouwen of allebei valt. En al kleur jij jouw haar in alle kleuren van de regenboog, volgensmij is er dan maar een enkeling die dan nog om kijkt.

Ook wel opvallend is dat iedereen naast Nederlands ook meteen Engels tegen je begint te praten. En vooral tegen mij, omdat ik gewoon laat van begrip ben. Maar ik ben dit gewoon niet gewend. In mijn dorp worden mensen een-talig opgevoed en dat is Drents. Ben je als toerist op een of andere manier terecht gekomen in mijn dorp, dan zal niemand Engels, Duits of gewoon ABN tegen je gaan praten. Nee, ze praten gewoon volop Drents tegen je. En dan vinden ze het raar dat niemand ze kan verstaan. Best wel grappig want deze mensen zijn ook de mensen die het hardste schreeuwen dat ze een hekel hebben aan alle Duitsers die hier in Nederland verwachtten dat wij allemaal wel Duits tegen ze gaan spreken. Wel nu mijn lieve boeren, zijn jullie ook niet die gene die verwachtten dat iedereen wel Drents kan verstaan?

Nu ben ik al zo vaak in Amsterdam geweest dat het zelfs nog op één hand te tellen is, maar nu sta ik ook niet echt te springen om nog vaker die kant op te gaan. Al begin ik de stad wel steeds meer te waarderen, ik ben niet zo'n persoon die daar blij wordt. Misschien een beetje sneu dit maar in Amsterdam komen er gewoon zo veel prikkels tegelijk op mij af waardoor mij hoofd bijna explodeert. Een dagje Amsterdam is leuk, maar daar moet het ook maar bij blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten