Over Mij

8/03/2014

Moomins & The Groke

Liefste lezers. Ik haal even een gevoelig stukje naar boven uit onze jeugd. Ik gok dat de meesten van jullie het kinderprogramma De Moomins wel kent. Zo niet, even een korte samenvatting: De Moomins zijn nijlpaard-achtige wezens die leven in een huis op de Moominvallei. Naast de Moomin familie, leven er ook andere personages op de vallei. Samen beleven ze spannende en leuke avonturen.
Tot zo ver de samenvatting. Maar, kennen jullie nog het verschrikkelijke wezen uit de Moominvallei? Het wezen wat ons allemaal de angst aansloeg?


The Groke. Ja, dat is de naam van dit verschrikkelijke wezen. Het is groot en het is enorm angstaanjagend. Toen ik dit vroeger keek, jaagde het programma mij meteen een grote angst aan. Die angst kon ik eigenlijk nooit ergens plaatsen. Tot dat dit enge ding weer het beeld in kwam. En nu moet ik er even bij zeggen dat ze in Japan de tere zieltjes van de kinderen nog gespaard hebben, door The Groke het uiterlijk van een vogelbekdier/zeehond te geven. Toch kunnen we er niet om heen. Dit verschrikkelijk ding jaagt iedereen de angst aan.


Snappen jullie al een beetje wat ik bedoel? Ik heb nooit geweten wat nou precies het nut van dit ding was in de serie. Het kwam ineens aanwaaien en ik vond het verschrikkelijk. Ik weet wel dat ook de Moomins als de dood voor dit beest waren. Wie heeft dit bedacht? Wie vond het leuk om alle lieve kindertjes op deze wereld angst aan te jagen. Maar creatief was het wel. En het zou nooit meer uit het geheugen gaan van elk kind wat naar deze serie keek.


Keken jullie vroeger ook altijd naar deze geweldige serie? En is jullie dit monster ook nog bij gebleven?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten