Over Mij

4/16/2015

Bah, Spinnen!



Ja, ik ben verschrikkelijk bang voor spinnen. Zijn ze groter dan een milimeter? dan ren ik gillend weg. En of ze nou zwart en harig zijn of dun met lange poten, allemaal vind ik ze even verschrikkelijk. Nou zijn het best nuttige beestjes hoor. Maar alsjebliest, blijf uit mijn huis!

Veel meisjes zijn bang voor spinnen, en stiekem vond ik het ook wel heel grappig dat ik vorig jaar bij een jongen in de klas zat die ook verschrikkelijk bang voor spinnen was. Misschien nog wel erger dan ik ben. Waarom ik bang voor spinnen ben? Geen idee. Vroeger was ik dat totaal niet (behalve voor die dikke, zwarte spinnen dan). Maar nee, vroeger liet ik met gemak een kruisspin over mijn hand heen lopen. Ik vond spinnen vroeger heel fascinerend. En nu ook nog wel hoor, alleen hoef ik ze niet dichter bij mij in de buurt te hebben dan zo ongeveer twee meter.

Ik snap niet hoe dit ineens is omgeslagen. Ineens vond ik ze 'eng'. En dit is elke dag erger en erger geworden. Maar oké, ze vragen er zelf ook een beetje om. Vroeger sliep ik op zolder en op mijn kamer had ik schuifkasten waar allemaal rommel in lag zoals een kinderwagen en oude basisschool werkjes van ons. Die kast zat altijd vol met spinnen, en natuurlijk kwamen ze er soms even uit om mij te vergezellen. Niet leuk dus. Ik heb té vaak gehad dat er ineens een spin bij mij in bed kroop.

En ook nu heb ik er nog dagelijks last van. De laatste keer dat er een spin in mijn bed kroop is gelukkig al weer een jaar geleden (afkloppen). Misschien omdat ik nu ook wekelijks met de stofzuiger langs elk hoekje ga. Het grootste probleem waar ik nu nog last van heb, zijn die dikke, zwarte, harige spinnen. Ik woon in een huis met zo'n rieten dak: dé broedplaats voor spinnen. Dus ik vind het ook niet zo raar dat wij meer last hebben van spinnen dan mensen die in een nieuwbouwhuis wonen. Nu komt het wel eens voor dat ik zo'n dikke spin op mijn kamer heb, dan gil ik even of mijn vader snel wilt komen en dan is het probleem al snel opgelost (tenzij hij het ontzettend grappig vind om eerst een half uur achter mij aan te rennen met die spin, dus ik sluit mij meestal op in de badkamer). Maar, de laatste tijd vinden die spinnen het ook ontzettend grappig om pas midden in de nacht tevoorschijn te komen. Zoals afgelopen zaterdag dus. Ik kwam rond half vijf thuis en wilde eigenlijk meteen gaan slapen. Maar in mijn kamer zat een hele grote spin. Ja, zo'n harige.

Vroeger kon ik het dan nog net aan om een spin dood te slaan met een boek (sorry spinnenliefhebbers maar ik voelde mij er ook heel schuldig om). Maar sinds zo'n beest eens op mij viel terwijl ik dit probeerde, is dit ook geen optie meer. Het enige wat ik nu nog kan doen, is staren naar het beest en hopen dat hij om een één of andere reden uit mijn kamer verdwijnt. Wat dus niet gebeurt. De spin verdwijnt wel, maar dat terwijl hij nog in mijn kamer zit. Gevolg: ik slaap de hele nacht niet.

Het ergste wat mij ooit is overkomen was dat er zo'n zwarte, harige spin in mijn jas was gekropen. Ik zat in mijn examen jaar en moest even naar school om een Engels mondeling te houden. Ik had al wel gezien dat er een spin boven de kapstok hing. Even later kwam ik terug om mijn jas aan te trekken, en de spin was weg. Nou ja, ik zocht daar niet zoveel achter dus ben naar school gegaan, heb die mondeling gedaan en ten slotte stond ik met een vriendin in de wc. Ik keek daar in de spiegels en ik zag wat zwarts in mijn haar. Ik vroeg aan mijn vriendin wat er in mijn haar zat, en aan haar gezicht (en de stapjes die ze achteruit deed) kon ik al zien dat het waarschijnlijk om een spin ging. Ik schudde als een gek met mijn haren en jawel: daar viel die vermiste spin op de grond. We zijn gillend de wc's uit gerend. Het was een verschrikkelijke ervaring.

Nu heb ik een heel artikel geschreven over spinnen. Wat leuk. De aanleiding hiervan was trouwens dat er net ook weer een spin (zo'n hooiwagen) in de badkamer zat. Ja, boven de deur, en dat beest viel half naar beneden doordat ik de deur niet uit kon. Ik ben zo vreselijk bang voor spinnen. En volgens mij moeten ze ook altijd mij hebben.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het zielig voor het boek waarmee je spinnen doodsloeg. Spinnen zijn wel goed voor één ding en dat is vliegjes vangen. AL heb ik liever ook geen spinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *arm schoolboek, ha* Nee klopt! Ben ook heel blij dat er spinnen bestaan! Alleen ik hoef ze niet in mijn huis te hebben

      Verwijderen